DayZ

Van egy játék, ami annyira magával ragadott, mint nagyon kevés videojáték az elmúlt két évtizedben. Valószínűleg már hallottatok róla, ez a DayZ (egy modból kinőtt önálló játék), az egyik legújabb őrület, ami annyira népszerű, hogy — többek között — még az Index és a 444 is külön cikkben foglalkozott vele. Mindez főleg annak fényében meglepő, hogy ez a program valójában még el sem készült, alfa stádiumban van, és a készítői 2015-nél előbb aligha fogják ráütni a “kész” pecsétet. Ennek ellenére viszont meg lehet venni, 23 euró a Steamen, és attól függetlenül, hogy elég bugos, nincsenek benne célok és küldetések, míg így is az egyik legaddiktívabb program, amihez az elmúlt években szerencsém volt. Jómagam is megvettem, nagyjából egy hónapja, és az elmúlt hetekben több, mint 100 órát öltem a DayZ-be. S hogy mit csináltam? Barangoltam a nagyjából a fiktív Csernogorszk nevű országocska közel 230 négyzetkilométeres területen, felszerelést, ételt és italt harácsoltam a karakteremnek, és igyekeztem életben maradni. Közben pedig meghaltam, nem egyszer, nem kétszer, hanem már vagy harmincszor. De fenemód élvezem.

MI EZ A DAYZ?

De hogy miről is szól pontosan a DayZ? A túlélésről. Ez egy külső nézetes, sandbox játék, ahol kezdéskor kapsz egy testre szabható karaktert, aztán a program rögtön bedob a mélyvízbe. Megjelensz a térkép keleti részén, a hatalmas vízpart mellett, és onnantól teljes egészében magadra vagy utalva. Van egy cipőd, egy gatyád, egy pólód, egy elemlámpád és egy 9 voltos elemed (utóbbit bele kell tenni az előbbibe, ha használni akarod). Ennyi. Mehetsz isten hírével, és úgy boldogulsz ahogy tudsz, még térképed sincs, csak állsz a semmi közepén, miközben a levegőben kirajzolódik a lehelleted. Aztán elindulsz, elkezd korogni a hasad, szomjas leszel, és ha nem elégíted ki a tested alapvető igényeit, akkor szomjan- vagy éhen halsz. Ha szerencséd van, pár perc kutyagolás után találsz egy várost, bemehetsz az épületekbe, találsz inni- és ennivalót, akár még ruhát vagy felszerelést is. És itt kezdődik a kaland: nekiállsz feltápolni a karaktered, normális ruhát, önvédelmi és más cuccokat szerezni, rendesen feltankolni étellel és itallal, aztán nekivágni az ismeretlennek. A városok tele vannak zombikkal, akik megsebesíthetnek, vért veszthetsz, megbetegedhetsz, eltörhet a lábad, és mindezt kezelned kell, magától semmi nem jön helyre, és ha nem figyelsz a játék “üzeneteire”, akkor előbb-utóbb meghalsz. De nem ez a legrosszabb, hanem a többi játékos, akik legtöbbször kérdés nélkül megölnek, akár egy tonhalkonzerv miatt, vagy pusztán csak szórakozásból… És ha meghaltál, akkor minden kezdődik elölről, mert itt az elhullás végleges, nincs játékállás amit visszatölthetnél…

dayz-3

DE MI A JÓ EBBEN?

A fenti leírásból úgy tűnhet, hogy a DayZ egy hatalmas nagy szívás, és ez a megállapítás nem is áll messze a valóságtól. A játék mégis szórakoztató, hiszen van benne kihívás dögivel, a környezet kifejezetten ellenséges, és ez egy egészen sajátos atmoszférát teremt, továbbá hatalmas a szabadság és rengeteg felfedeznivaló és lehetőség várja a játékosokat, és csakis rajtuk múlik, hogy mit kezdenek az ölükbe pottyant lehetőséggel. A játékos lehet magányos túlélő, aki kerüli a többieket és a konfrontációt, lehetsz bandita, aki bárkit levadász a cuccaiért vagy szimpla kedvtelésbőll, lehetsz jótevő, aki igyekszik segíteni a kezdőknek vagy az elesetteknek, vagy válhatsz felfedezővé, aki bejárja a hatalmas és teljesen szabad játéktér minden szegletét. Ha nem zavar, hogy a túlélésen kívül nincs más cél, és túl tudsz lendülni azon, hogy a korai változat (early acces) miatt ez egy még fejlődő, koránt sem kész és sokszor idegesítően bugos alkotás, akkor hihetetlenül jól érezheted magad a DayZ világában, ugyanis ha fogékony vagy a szabadságra, a felfedezésre és az állandó feszültségre, akkor ez a játék beszippant és nem ereszt…

dayz-1

DAYZ NAPLÓ

Engem annyira magával ragadott ez a program, hogy nem csupán több tucat órát öltem bele, de életemben először egy kommentárral kiegészített videósorozatot is indítottam, DayZ napló néven, amiben rögzítem a játék világában átélt kalandjaimat. A poszt írásakor a sorozat a tizenkettedik epizódnál tart, és igyekszem minden héten legalább két videót készíteni, bemutatva az újdonságokat és az érdekességeket. Mert ebben a világban mindig történik és mindig változik valami, mindig van miről mesélni…

DayZ napló #11: M4 és SKS

DayZ napló #10: Patch után 2

DayZ napló #9: Patch után

DayZ napló #8: Mosin 9130

DayZ napló #7: Svetlojarsk

DayZ napló #6: Helyzetjelentés

DayZ napló #5: Katonai repülőtér

DayZ napló #4: A bug

DayZ napló #3: Új kezdet

DayZ napló #2: Tragédia

DayZ napló #1: Egy kis portya…

 MÉG NINCS VÉGE…

Ha kíváncsivá tett a játék, és szeretnéd nyomon követni a kalandjaimat a DayZ hatalmas és nem egyszer veszélyes világában, akkor iratkozz fel a YouTube csatornámra, vagy csatlakozz a frissen indult DayZ napló közösséghez a Facebookon.



Kommentek: